Het is de nachtmerrie van elke beslissingsmaker in medialand: bekritiseerd worden op gebrek aan diversiteit. Het impliceert bewuste keuzes en bedoelingen met een geschiedenis aan narigheid er aan verbonden. Niets is minder waar, bewijst ook Cécile Narinx, hoofdredactrice van Harper’s Bazaar, in haar editorial van de nieuwe uitgave. “Wat de een heel divers vindt, vindt de ander blijkbaar van hetzelfde witte laken een pak. Heel leerzaam.”

Op 4 april durfde Narinx het aan om met model Jessica Gyasi en journaliste Janice Deul aan tafel te zitten bij Pauw om te praten over het gebrek aan diversiteit bij de Nederlandse bladen. “Ik liet zien dat we bij Bazaar al bijna drie jaar lang heel diverse (rol)modellen tonen,” schrijft Narinx. Hiermee laat ze een standaard reactie zien die producenten, hoofdredacteuren en andere machtshebbers in medialand vaak hebben bij kritiek: “we zijn toch al best divers? Kijk maar!”

Net als vaker vonden critici aan tafel niet dat de vier niet-witte covers die Bazaar in 2016 had, genoeg waren. Maar in plaats van deze kritiek weg te wuiven besefte Narinx: de rest van haar redactie bestond met witte mensen en mensen van Indische, Marokkaanse en Iraanse afkomst niét uit zwarte mensen.

“Ik weet niet hoe het is om zelden iemand met dezelfde huidkleur op een cover te zien, dus moeten we het aannemen van vrouwen als Jessica en Janice.”

Editorial van Narinx in de nieuwe uitgave van Harper’s Bazaar

Narinx vervolgt: “Het is moedig en zinvol dat [Gyasi en Deul] zich uitspreken en het lijkt me niet meer dan logisch dat wij bladenmakers luisteren.” Om meteen woord bij daad te voegen veranderde Narinx de cover van de nieuwe uitgave van Harper’s Bazaar last minute met die van vijf donkere modellen. Meteen na deze onthulling was er terechte kritiek op Twitter:

Maar ook daar reageerde Narinx op dat we in de toekomst meer kunnen verwachten.  In ieder geval is het een praktische daad waar we allen van kunnen leren! Narinx eindigt haar editorial met de les: “Want diversiteit is, net als bloemen en blaadjes, het natuurlijkste wat er is.”

De nieuwste uitgave van Harper’s Bazaar met zwarte modellen op de cover ligt nu in de winkels.